De casterhoek wordt voor elke wagen bepaald en vastgelegd om de band in een bocht een zo groot mogelijk contactvlak te geven met het wegdek. Als het verschil tussen de casterhoeken van uw voorwielen te groot is, zal uw wagen duidelijk naar één kant trekken.
De sporing is het verschil in afstand tussen de voor- en achterkant van de twee wielen van eenzelfde as. Het voertuig wordt bekeken van bovenaf. Toespoor of uitspoor beïnvloeden de wegligging van de wagen in de bochten.
Toespoor betekent dat de voorkanten van de banden dichter bij elkaar liggen. Toespoor veroorzaakt onderstuur in de bochten. Teveel toespoor veroorzaakt snellere slijtage, te beginnen aan de buitenzijde.
Uitspoor betekent dat de achterkanten van de banden dichter bij elkaar liggen. Uitspoor veroorzaakt overstuur in de bochten en geeft het gevoel dat de wagen de bocht “inglijdt”. Als het uitspoor te groot is, begint de band te verslijten aan de binnenzijde.
Deze slijtage is typisch. Er ontstaat een rubberopstroping op het loopvlak van de band die u kunt voelen als u hier met uw hand overheen strijkt.